Handlowiec, sprzedawca, manager ds. sprzedaży, specjalista ds. eksportu…

Poszukiwany-poszukiwana
9 grudnia 2015
Konsekwencja. Powtarzalność
29 marca 2016

Tak jak i obiecałam rozwinę temat cech, które są niezbędne dla efektywnego handlowca.

Nastawienie na cel – hasło z większości ogłoszeń. Tylko co ono oznacza? Czyj cel trzeba realizować? Co ma na myśli pracownik i pracodawca mówiąc o nastawieniu na cel?   Cel pracodawcy – to pieniądze na koniec miesiąca/kwartału/roku. Nastawienie na cel handlowca zakłada, moim zdaniem, że cele umie sobie systematycznie ustalać. Pracownik ma sobie pracę rozplanować tak, żeby ostatecznie zrealizować cel pracodawcy. Ustalić cele pośrednie, na przykład: stworzyć bazę 200 potencjalnych klientów, ustalić system i harmonogram komunikacji, zaplanować wizyty, zbudować siatkę odbiorców itd. Tworzyć taki plan, określony w czasie, i jego realizować – to wg mnie nastawienie na cel.

Pamiętajmy, dobry handlowiec potrzebuje samodzielności i akceptacji jego sposobów działania. Jeżeli poszukujecie kogoś, kto ma wykonywać tylko polecenia to nie zatrudniajcie typowego handlowca, bo Wam szybko ucieknie. Z drugiej strony nie możecie mieć za złe pracownikowi, który zostanie, że nie wykazuje się inicjatywą.

Kolejną ważną cechą, która bezpośrednio się wiąże z pierwszą – jest systematyczność. Nikt się nie spodziewa, że sprzedaż wzrośnie po tygodniu pracy. Ale jeżeli realizować plan krok po kroku, modyfikując go na podstawie informacji zwrotnych od klientów, to efekty przyjdą. Systematyczność, moim zdaniem, jest najtrudniejszą cechą. Nie ma fajerwerków, nie ma realnie zarobionych pieniędzy na początek, a trzeba dużo zrobić, żeby efekt zobaczyć. Początki takie są – i trzeba wytrwałej osoby, żeby zrobić to dobrze.

Komunikatywność. Tu nawet nie ma co opisywać – wszystko i tak jasne :). Kontynuując komunikatywność nie możemy zapomnieć o słowności i o szczerej chęci pomóc klientowi, oraz pozytywnym nastawieniu.

Odwaga. Ryzyko zawsze jest wpisane w proces sprzedaży.

Asertywność: ważna jest i w komunikacji z klientami – żeby nie zapomnieć, że cel współpracy jest taki, że 2ie strony wygrywają, jak również w komunikacji wewnątrz firmy.

Język. Bardzo ułatwia komunikację. Często jest niezbędny, żeby uniknąć nieporozumień. Tylko proszę się przyznać, ilu z Was robiło interesy z osobą, która jak mówiła przez telefon to się nie dało zrozumieć, i tylko język pisany (tłumacz internetowy się kłania) był do odszyfrowania 😉

Wiedza specjalistyczna. I tu każdy może sobie sam odpowiedzieć na pytanie: czy w mojej branży jest wymagane umiejętności i wiedza z konkretnego zakresu? Musi nasz handlowiec umieć czytać skomplikowane rysunki techniczne, i dla tego jest potrzebny inżynier? To nie ma wyboru – ma być inżynier – ale nie zwalnia to go z posiadania innych cech dobrego sprzedawcy.

Handlowiec, sprzedawca, manager ds. sprzedaży, specjalista ds. eksportu… To zawsze osoba która buduje Wasz wizerunek na zewnątrz firmy. Dla tego, żeby to zrobił dobrze powinien być dobrym handlowcem, jak również mieć dobre zaplecze, oraz sprawnie działające i czytelne procedury wewnątrz firmy.

Jeżeli jesteś zainteresowany wprowadzeniem swoich produktów na rynki exportowe, umów się na bezpłatną wstępną konsultację.