Analiza konkurencji. Co warto analizować?

Eksport. Fakty i Mity
13 lutego 2019
Sposoby pozyskiwania danych o konkurencji
Dane o konkurencji. Sposoby pozyskiwania danych.
13 marca 2019

Co to jest analiza konkurencji i po co ją robić?

Analiza konkurencji zakłada identyfikacje i obserwację naszych obecnych lub potencjalnych konkurentów. Celem badania jest poznanie obecnej strategii firmy, planów, wyzwań i szans.

Najważniejsze w przeprowadzeniu analizy jest:
a) zebrać maksymalną możliwą ilość materiału
b) WYCIĄGĄĆ wnioski z wyników analizy


Przeprowadzenie takiego badania rynku, pomoże nam wyróżnić się na tle innych osób oferujących podobne produkty lub usługi.

Analiza konkurencji jest w 100% legalna. Zbieramy i analizujemy ogólnodostępne publiczne dane. Nie ma to nic wspólnego ze szpiegostwem przemysłowym

Obszary badania konkurencji.

Ogólna wiedza o rynku zagranicznym

Jaka jest specyfika rynku i na co zwrócić uwagę w analizie?

Sytuacja polityczno-prawna
Stosunek do zagranicznych marek/produktów/usług
Poziom trudności wejścia na rynki zagraniczne

Produkt

Podstawą jest znajomość charakterystyk i ceny produktów oraz usług oferowanych przez konkurencję.

Jakie są to produkty lub usługi.
Co się cieszy największą popularnością wsród klientów?
Jaka jest jakość?
Jaka cena?
Jakie cechy produktów są najważniejsze i najbardziej akcentowane?
Co wyróżnia ten produkt/usługę.

Kanały sprzedaży

Jaki kanał (a raczej kanały) wykorzystuje Twoja konkurencja w kraju docelowym do sprzedaży swoich produktów lub usług.

Jakie są kanały sprzedaży?
Które są kluczowe?
Jakie są zasady działania?
Jaki jest zasięg?

Elementy przewagi konkurencyjnej

Co wyróżnia naszą konkurencję?

Jak możemy wykorzystać przewagę konkurencji?
Na co możemy postawić w promocji naszego produktu?
Co jest/może być najbardziej wartościowe dla klienta

Arkusz analizy konkurencji

 
 

Zapraszam do pobrania arkuszu analizy konkurencji.

Sprawdź swoją konkurencję na rynku zagranicznym. Postaraj się nie zakładać nic z góry i podejść do analizy z założeniem, że nic nie wiesz o tym rynku oraz o konkurencji.

 

W kolejnym artykule omówię sposoby i narzędzia poszukiwania informacji o konkurentach. A na koniec serii poruszymy temat wyciągania wniosków z analizy.

 

Zachęcam do komentowania oraz udostępnienia.