Dane o konkurencji. Sposoby pozyskiwania danych.

Analiza konkurencji. Co warto analizować?
12 marca 2019
jak zarabiasz na eksporcie
W jaki sposób możesz zarabiać na eksporcie. Zyski i korzyści mniej lub bardziej oczywiste.
15 kwietnia 2019

Kiedyś analiza konkurencji kojarzyło się z
pytaniem przedstawicieli innych firm: „jak wam idzie? Jak sprzedaż?”

–>Nie było to wiarygodne. –>Nie było miarodajne. –>Nie pozwalało wyciągnąć wniosków.

Dziś takie badanie robimy w sposób bardziej rozbudowany i bardziej wiarygodny.

 

Skąd możemy czerpać wiedzę o konkurencji?

  • Strony www konkurentów. Co oferują. W jaki sposób komunikują swoją przewagę konkurencyjną. Jak opisują produkt. Wg jakich zasad działają.
  • Wzmianki i konkurencji w Internecie. Wywiady, analizy, opinie użytkowników. Każda informacja jest przydatna
  •  Social media. Z jakich SM korzysta nasza konkurencja? Jak komunikuje się z klientami? Jakie są opinie? Jakie komentarzy pod postami? Jakie są kryzysy i jak firmy sobie z tym radzą.
  • Prasa branżowa. Po pierwsze: duża dawka wiedzy o branży, ogólnej sytuacji i zmianach. Po drugie: warto szukać wzmianek oraz informacji o naszej bezpośredniej konkurencji
  • Rejestry państwowe. Szukamy w krajach, do których chcemy wysłać odpowiedniki naszych KRS, CIDG itd
  • Reklama konkurentów. Do kogo kierowana, jaki sposób dotarcia do klienta został wybrany. Jaki rodzaj komunikatu. Jakie cechy produktu są akcentowane w reklamie itd
  • Katalogi branżowe
  • Źródła oficjalne (raport z misji gospodarczych, z biur promocji i handlu itd.) Można znaleźć dużo przydatnej i sprawdzonej informacji.
  • Oficjalne zapytania o przetargach. Szczególnie to może się sprawdzić w niektórych branżach w UE.
  • Targi branżowe. Dużo przedstawicieli konkurencji w jednym miejscu. Można zobaczyć, często dotknąć produkt. Oraz porozmawiać z przedstawicielami firm.
  • Odwiedzenie klientów końcowych i pytanie ich o produkt i ich oczekiwania (NIE O KONKURENTÓW bezpośrednio). Najczęściej to działa tak: Wybierasz jeden region w kraju docelowym –>znajdujesz tam sklepy czy firmy które są klientami Twojej konkurencji –> idziesz do nich z przygotowaną serią otwartych pytań –>słuchasz i korygujesz pytania w zależności od sytuacji

Na podstawie zebranych danych wyciągamy wnioski.

 

O wnioskach będzie w następnym wpisie ale dziś jeszcze raz zwrócę uwagę:

 Wyciąganie wniosków, to NIE jest porównywanie się!!!

P.S. jeżeli nie pobrałeś jeszcze arkuszu badania konkurencji, to zapraszam TU