Popyt a grupa docelowa.

zimny kontakt
Zimny kontakt w sprzedaży zagranicznej
17 kwietnia 2019
Strategia sprzedaży krajowej vs eksportowej. Przykłady
6 czerwca 2019

Gdzie sprawdzamy popyt?

Czy popyt jest uniwersalny? Czy możemy powiedzieć jednoznacznie „Popyt jest”, lub „Popytu nie ma”?
Słyszymy wszędzie: „Jest popyt na towary bardzo wysokiej jakości”, a później rozmawiam czy czytam na grupach „Mam bardzo jakościowy towar, ale sprzedaż jest minimalna”.
To jest popyt czy nie? 
Popyt sprawdzamy i określamy tam, gdzie jest nasza grupa docelowa (tzn nasi potencjalni klienci)
Przykład. Moje własne doświadczenie.
Zamieściłam informację o poszukiwaniach partnerów, dla prowadzenia pełnego procesu eksportowego. (jak ktoś przegapił, to można go znaleźć tu: http://bit.ly/2WA1Wl7
Zamieściłam informację na FB, LinkedIn oraz na portalach specjalistycznych biznesowych.
❗❗❗Prawie 90% zgłoszeń przyszło z portali specjalistycznych.
Korzystając tylko z FB mogłabym powiedzieć, że popyt na moją usługę jest bardzo mały… jedna firma? no przecież to prawie nic….

Pamiętajcie o tym, sprawdzając popyt na Wasze produkty.

Dla tego właśnie zawsze pytam: kto jest Twoim klientem, jak możesz do niego trafić. 

Metody badania popytu.

Wiemy już, że przy podjęciu decyzji, czy produkt będzie się sprzedawał i czy będzie się sprzedawał dobrze za granicą odpowiada popyt. Wiemy, że interesuje nas popyt w naszej grupie docelowej.
Ale jak taki popyt badamy? 
Najprostsze metody:
1. narzędzia internetowe, dostępne w popularnych wyszukiwarkach – są bardzo podobne. Specjalnie piszę o wyszukiwarkach, bo ja sprawdzam, i tak też polecam sprawdzać w najpopularniejszych wyszukiwarkach w kraju docelowym. w Polsce – oczywiście – Google (trendy Google), w Rosji – Yandex wordstat.
2. analizując sprzedaż konkurencji i opinii oraz pytania klientów o produkcie
3. przeprowadzając ankietę (ważne, żeby ankietę była wypełniona przez  Twoją grupę docelową)
4. Jeżeli tylko masz możliwość – pokaż produkt klientom i zadawaj pytania, zbieraj opnie, sprawdzaj potencjał. Bardzo pomocne w takiej sytuacji są targi.
Ważne!!!
  • Tak jak każde badania – te są obarczone możliwymi błędami. Warto wykorzystać więcej niż jedną metodę, a najlepiej wszystkie z wymienionych, a jak wpadniesz na inne pomysły – to też:)
  • Zbieranie informacji i wyciąganie wniosków to dopiero początek. Popyt może się zmieniać, grupa docelowa też. Warto trzymać rękę na pulsie.