Co trzeba wiedzieć o rynku?

Kim jestem?
23 września 2015
Wstępne określenie popytu – jakie informacje szukać o firmach
19 października 2015

Dobre przygotowanie się i rozeznanie rynku przed rozpoczęciem procesu ekspansji przybliża nas do sukcesu. Proste kroki, które pomogą nie popełnić błędów.

Przychodzi taki moment, że każdy właściciel firmy zaczyna się zastanawiać nad wejściem ze swoim produktem na rynki zagraniczne.  Na pewno dotyczy to też Ciebie. Rozwój w kraju już nie jest taki szybki, czy nakłady na zwiększenie sprzedaży są tak wysokie, że jest to po prostu nie opłacalne. A rynki poza granicami kraju kuszą swoim ogromem. Wstępny cel jest określony (O określaniu celów będzie osobny artykuł). Zaczynamy działać! Jakie podstawowe kroki musimy podjąć przed tym jak podejmiemy wiążące decyzje.

Pamiętaj, że czas przygotowania do wejścia na nowy rynek, to czas, który później pomoże uniknąć wiele problemów, przyspieszy działania i zaoszczędzi Tobie zasoby. To jest najważniejszy etap całego procesu. Nie możesz go pominąć lub zignorować. Ja, zaczynając pracę z nowym produktem, poświęcam około 2-4 tygodni na dokładne rozeznanie rynku, konkurencji, możliwości, wymagań prawnych, szans, zagrożeń, chłonności rynku oraz upodobań klientów. Niektóre kroki są zawsze podobne, i takie standardowe działania chciałabym tu opisać. Mimo, że mogą one się wydawać banalne, to proszę mi wierzyć, że przyniosą nieocenione korzyści przy ocenie możliwości i poziomu ryzyka. Jedyny warunek, jak przy większości poradników, jest taki – trzeba te metody stosować.

Pierwszym krokiem jest sprawdzenie, jakie są wymagania prawne dla Twojego produktu/usługi w krajach, rynki których Ciebie interesują.

  • Możesz się dowiedzieć, na przykład, że są wprowadzone kwoty, ograniczenia lub zakazy wywozu lub wwozu. Po otrzymaniu takiej informacji zawsze moim klientom radzę się zastanowić nad zasadnością biznesową projektu. Zakazy eliminują dany kierunek całkowicie. Ograniczenia, z kolei  muszą być konfrontowane z założonymi celami – czy uda się ich spełnić, i czy nadal jest to opłacalne.
  • Inny rodzaj informacji, który możesz dostać, to jakie są potrzebne badania oraz certyfikaty na rynku docelowym. Ta informacja jest bardzo istotna, i ważne, że otrzymujemy ją na początku procesu. Certyfikacja często jest bardzo czasochłonna. Przygotowanie się do tego procesu wcześniej pozwoli skrócić oczekiwania przy kolejnych etapach.

Zwracaj uwagę na wymagania co do certyfikatów stawiane przez różne kraje. Często są one bardzo restrykcyjne, i ciężkie do spełnienia. Trzeba podejść do tego poważnie, żeby ograniczyć stratę pieniędzy oraz naszego czasu. Bardzo często przez firmy ten punkt jest pomijany na etapie przygotowawczym, i dopiero zaczyna się zmartwienie certyfikatami po tym jak się znajdzie pierwszego klienta. Moim zdaniem jest to bardzo nieodpowiedzialne i psuje renomę firmy jeszcze przed wejściem na rynek.

Jak najszybciej i najprościej otrzymać całą potrzebną informację?

Ja osobiście polecam zwrócić się do Wydziału Promocji Handlu i Inwestycji Ambasad i Konsulatów RP (działają w większości krajów). Na prośbę można dostać pełną informację o wymogach prawnych na danym rynku. Jeżeli samodzielne poszukiwanie takiej informacji jest czasochłonne i łatwo coś przegapić, to takie działanie jest szybkie i wiarygodne. Oczywiście nie dostanie się gotowej analizy, a nawet nie zawsze wyłuskaną informację – trzeba będzie trochę pogrzebać w plikach i linkach. Ale mając wiedzę co szukamy, i mamy dokładne źródła gdzie to szukać możemy znacznie ułatwić sobie życie.

OPISANE WYŻEJ METODY SĄ POTRZEBNE, ŻEBY OKREŚLIĆ WYMAGANIA PRAWNE NA RYNKU DOCELOWYM.

W DRUGIM ARTYKULE OPISZĘ PODSTAWOWE KROKI JAK WSTĘPNIE ZBADAĆ RYNEK POD WZGLĘDEM POPYTU?